ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Bobrowice
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wydanie dowodu osobistego (po raz pierwszy, wymiana w związku z utratą)Drukuj informacjęSprawa: Wydanie dowodu osobistego (po raz pierwszy, wymiana w związku z utratą)

Szczegóły informacji

Wydanie dowodu osobistego (po raz pierwszy, wymiana w związku z utratą)

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Samodzielne stanowisko ds. obywatelskich, bezpieczeństwa publicznego i działalności gospodarczej

Ogłoszono dnia: 2012-10-26 08:15:32

Termin załatwienia

do 1 miesiąca

Osoba kontaktowa

Wioletta Skrycka

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy Bobrowice - pokój nr 7
Godziny urzędowania:
poniedziałek: 8.00-16.00
wtorek – piątek: 7.00 – 15.00

Telefon kontaktowy

68 391 92 26

Adres e-mail

ewidencja@bobrowice.pl

Sposób załatwienia

1. Wydanie potwierdzenia przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego. 
2. Wydanie dowodu osobistego. 
3. W przypadku odmowy wydania dowodu osobistego, wydanie decyzji administracyjnej. 

Miejsce odbioru

Urząd Gminy Bobrowice - pokój nr 7

Wymagane Dokumenty

1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnej gminie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 
a) w postaci papierowej 
wnioskodawca składa wypełniony i podpisany własnoręcznie formularz wniosku. 
lub 
b) w postaci elektronicznej, opatrzony podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP 

Generalna zasada: Wniosek składa osobiście osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego. 

UWAGA - Wyjątki: 

1. Za osobę małoletnią, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. 
2. Za osobę ubezwłasnowolnioną całkowicie pozostającą pod władzą rodzicielską wniosek składa jeden z rodziców 
3. Za osobę ubezwłasnowolnioną całkowicie niepozostającą pod władzą rodzicielską wniosek składa opiekun prawny 
4. Za osobę ubezwłasnowolnioną częściowo wniosek składa kurator. 

Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia. 
2. Kolorowa fotografia 
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego dołącza się aktualną kolorową fotografię odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami 
Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. 

Fotografia dołączana do wniosku składanego w postaci papierowej powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek. 

a) Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. 
b) Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej. 
c) W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.

Do wniosku składanego w postaci elektronicznej: 
załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 × 610 pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, spełniającą ww. wymogi. 
w sytuacji, o której mowa w ppkt. a) lub b), do wniosku składanego elektronicznie załącza się: 
- odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia, a jego oryginał składa się przy odbiorze dowodu osobistego; 
albo 
- zawierający orzeczenie lub zaświadczenie dokument elektroniczny opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. 


3. Dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata lub paszport albo inny dokument tożsamości. 


4. W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych lub rejestrze PESEL, organ gminy może, w celu wyjaśnienia niezgodności, żądać od wnioskodawcy skróconego odpisu polskiego aktu urodzenia albo skróconego odpisu polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu w przypadku niezgodności danych osobowych, oraz dokumentu poświadczającego obywatelstwo polskie w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa. 

Czas realizacji

Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym należy zawiadomić wnioskodawcę. 

Opłaty

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie. 
Pełnomocnictwo szczególne do odbioru dowodu osobistego – opłata skarbowa 17 zł, złożone do protokołu – bezpłatne. 

Tryb odwoławczy

Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która posiada rygor natychmiastowej wykonalności. 
Odwołanie od decyzji rozpatruje się w terminie 14 dni od daty jego złożenia. 
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Lubuskiego w Gorzowie Wlkp. za pośrednictwem Wójta Gminy Bobrowice w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 

Uwagi

INFORMACJA NT. SPOSOBU ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin. 
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego; 

Niezwłocznie w przypadku: 
1) zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym; 
2) zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza; 
3) utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza; 

W razie niemożności osobistego złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. 
W przypadku przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby, dowód osobisty może odebrać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania odbioru dowodu osobistego. 
W przypadku stwierdzenia, że złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby okaże się nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę. 
 
INFORMACJA NT. FORMY ODBIORU DOKUMENTU KOŃCZĄCEGO POSTĘPOWANIE:
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek – Urząd Gminy Bobrowice pok. Nr 7

Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata 
Odbiór dowodu osobistego potwierdza się, wpisując datę oraz składając czytelny podpis na formularzu odbioru dowodu osobistego. 


Generalna zasada: Dowód osobisty odbiera się osobiście. 

UWAGA - wyjątki: 

1.Dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych - odbiera rodzic albo opiekun prawny. 
2. Dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych - odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. 

 
Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, chyba że osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy albo nie ukończyła 5 roku życia. 

Jaki okres ważności mają dowody osobiste? 

1. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego. 

2. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego. 

Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 

Podstawa prawna

- ustawa z dnia  6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010r. Nr 167 poz. 1131 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych  z dnia 29 stycznia 2015r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2015, poz. 212)
 
 
 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony